“Binnenstedelijk komen we overal, én geluidloos én zonder uitlaatgassen”
“De ervaringen zijn bijzondere positief”, zegt Piet van Beelen, wagenparkbeheerder van Albeton. In 2025 gaan veel binnensteden in Nederland op slot voor dieselvoertuigen. Daar vallen ook betonmixers onder. “Met de elektrische betonmixer EcoDriver 2.0 van Mulder Europe kunnen we emissievrij binnenstedelijk blijven bouwen.”
Tot nu toe waren betonmortelproducenten die elektrische betonmixers in hun vloot wilden opnemen, aangewezen op het ombouwen van hydraulisch aangedreven betonmixers. Mulder Europe BV, toonaangevend producent van betonmixers binnen de Van Aalst Group, heeft de primeur met de eerste emissievrije betonmixer af-fabriek. De Mulder EcoDrive 2.0 is bovendien voorzien van een accupakket waarmee de mixer een volledige werkdag kan draaien. Sterker nog: gemiddeld is na een gemiddelde inzet aan het eind van de dag nog zo’n veertig tot zestig procent acculading over, zodat eventueel doorgaan in de avond ook geen problemen oplevert.
Fit for purpose
“Innovatie zit in het DNA van de Van Aalst Group”, stelt ceo Wijnand van Aalst. “Daarom richten we ons op het ontwikkelen van milieuvriendelijke activiteiten en technologie waaronder het transport van betonmortel. Iedereen moet zijn steentje bijdragen aan de huidige uitdagingen in de bouw. Bij de EcoDrive 2.0 hebben we technologieën gekozen die fit for purpose zijn en tegelijk betaalbaar. Deze elektrische betonmixer kan dus de hele dag draaien en pakt significant voordeliger uit voor de klant. Fluisterstil zodat je ook ’s ochtends vroeg zonder geluid kunt lossen in hartje Amsterdam. Tel daarbij ook de lagere total cost of ownership en vele mogelijkheden tot customizing bij op. Dit is echt de weg naar de toekomst.”
Voordeel bij tender
Ondanks de hogere initiële kosten in vergelijking tot een fossiele betonmixer belooft de machine dankzij een efficiënt ontwerp- en bouwproces af-fabriek een terugverdientijd van vijf jaar en extra mogelijkheden voor overheidssubsidie. Bovendien mogen aantoonbaar milieuvriendelijker werken ook hoger worden aangeboden in tenderuitvragen, zo ervaart Heimen Droog, ceo van Albeton al jaren. “Wij zijn heel erg bezig met verduurzaming. Stikstofuitstoot is ook onderdeel van gunningstrajecten. Wij hebben twaalf jaar geleden ook de eerste versie van de EcoDrive aangeschaft, en pakken nu door met de verbeterde versie. Die presteert operationeel nog beter dan verwacht.”
Zone zwaar verkeer
De EcoDrive 2.0 staat in nog meer opzichten op voorsprong, zegt Piet van Beelen. “Geen uitstoot draagt bij aan een betere luchtkwaliteit in de stad en een gezondere werkomgeving voor de chauffeur. Daarnaast heeft Mulder Europe heel slim gezorgd dat de EcoDrive in de categorie tot 30 ton valt. In Amsterdam mogen we daarom zelfs in de ‘Zone zwaar verkeer’ aan de slag, waar veel andere aannemers met hun materieel geen toestemming krijgen om op de kwetsbare kades te werken.” Naar schatting van Albeton levert de combinatie als geheel 35 tot 45 procent CO2-reductie op. Bovendien laat de mixer zich net zo intuïtief bedienen als een traditionele fossiele mixer. Doordat de elektrificatie vanaf de eerste ontwerpstreken al is meegenomen, is er een optimale balans en zijn de elektrische onderdelen logisch en fraai opgenomen. “We hebben ons gefocust dat de mixer zo min mogelijk afwijkt van een traditionele mixer, zodat hij het meest herkenbaar blijft voor de gebruiker”, aldus Teunis Jan Geurtsen bedrijfsleider bij Mulder Europe. “Zo hebben we accupakket tussen de tweede stuuras en eerste aandrijfas kunnen wegwerken in het chassis, waardoor het gevoel en uiterlijk hetzelfde blijft. Voor de operator werkt de Mulder EcoDrive 2.0 dan ook zeer vertrouwd.” Verder zorgt de reguliere oplaadstekker ervoor dat de EcoDrive 2.0 aan elk oplaadpunt geladen kan worden voor een nieuwe dag inzet. Piet van Beelen: “Aan het eind van de dag gaat de mixer op de betoncentrale aan de stekker. Net zo makkelijk als een elektrische auto.”
Bron: Bouwaktua / Tekstschrijver: Accent Grave, Kerstin van Tiggelen